Przedstawiamy NS Bikes SYNONYM!

2020-04-28
Czy stanęliście kiedyś przed wyborem między stabilnym(ale ciężkim) rowerem enduro/am a lekkim(ale niestabilnym) rowerem xc/trail z oldschool'ową geometrią? Jeżeli tak jak my, mieszkasz w obszarze z duża ilością technicznych tras wymagających pedałowania, prawdopodobnie miałeś taki dylemat.



ZMIANA REGUŁ GRY

Rowery z modną, progresywną geometrią są szeroko dostępne na rynku, aczkolwiek są to głównie długodystansowe roweru trail / enduro, często przestrzelone na płynne ścieżki typu flow. Pionowa pozycja w tego typu maszynach, nie zachęca do szybkiej jazdy na płaskim i podjazdach. Z drugiej strony jest wiele szybkich cross country'ówek, ale wymagają one niesamowitych umiejętności, żeby opanować na nich techniczne zjazdy. Jeżeli niczego nie przeoczyliśmy, to występuje na rynku duża luka na stabilne i lekkie rowery. W tym momencie wkracza Synonym.


Jak to się zaczęło

Spędziliśmy cały sezon na testowaniu lekkiej platformy 100 i 120mm z newschool'ową, agresywną i niską pozycją. Spodziewaliśmy się, że tak radykalna geometria sprawi, że rower będzie znacznie stabilniejszy na zjazdach niż tradycyjny rower XC. To prawda, ale dla nas wielką niespodzianką było to, że rowery te podjeżdżały lepiej niż jakiekolwiek testowane przez nas cross country'ówki. Zdaliśmy sobie sprawę, że uzyskany efekt zawdzięczamy wysuniętej do przodu pozycji ridera, a na podjazdach ciężar ciała rozkłada się dużo lepiej. Możliwe również okazało się obniżenie kokpitu co przeniosło się na bardziej aerodynamiczną pozycję bez uczucia myszkowania przy jeździe w dół.


Wiedzieliśmy, że mamy rower, który świetnie się wspinał, ale byliśmy zszokowani widząc prototyp Synonyma, który pokonuje odcinki w dół jak modele enduro. Zrozumieliśmy, że jeśli nie przebijasz się przez wielkie korzenie i rock gardeny, ograniczeniem na większości tras nie jest skok zawieszenia, a geometria roweru i sposób w jaki się go prowadzi. Teorię potwierdzają czasy okrążeń i mierzone segmenty.


Kiedy zaczęliśmy bawić się prototypami, otrzymaliśmy wartości, które zasadniczo nie były na liście przebojów. Reach 475mm w rozmiarze M jest około 30-40mm dłuższy od rowerów klasyfikowanych jako XC, a właściwie  od wszystkich rowerów kategorii krótkiego skoku (100-120mm). Tak długa wartość była konieczna aby ustawić ridera w pozycji do agresywnego pedałowania, zachowując jednocześnie bardzo stromy kąt rury podsiodłowej. Oczywiście połączenie tak dużego reachu i płaskiego kąta główki spowodowało ogromny rozstaw osi - średnio około 60mm dłuższy niż w większości cross country'ówek. Na początku martwiliśmy się o potencjalne wady tak długiego roweru - czy trudno byłoby pokonywać wąskie zakręty? Cóż, pierwsze testy rozwiały nasze wątpliwości. Nasi riderzy mogli wspinać się po ciasnych ścieżkach, które wcześniej były dla nich niedostępne.


Gdy byliśmy pewni, że ta nasza koncepcja została potwierdzona, weszliśmy nad deskę kreślarską i zaczęliśmy opracowywać szczegóły ramy.


Szkic ramy Synonym autorstwa Grzegorza Dąbrowskiego, projektanta nagrodzonej marki Rondo i właściciela firmy Antidote.


Ciężko napisać coś sensownego, wciąż trzęsą mi się ręce. Właśnie wróciłem z moich lokalnych tras.. Zrobiłem KOMa na każdym segmencie w trakcie pierwszej jazdy na Synonymie. Szczerze mówiąc, nie wiem co się właśnie stało! - Michał, Mistrz Polski w XC.



DESIGN

Piękna linia ramy Synonym została zaprojektowana przez Grzegorza Dąbrowskiego, tego samego gościa, który stworzył zwycięski projekt rowerów Rondo. Elastyczny seatstay eliminuje potrzebę dodatkowego punktu obrotu, oszczędzając wagę i zwiększając sztywność boczną. Zastosowaliśmy ultralekką kombinację włókna węglowego w wersji RC1, aby osiągnąć konkurencyjną wagę (chociaż waga tak naprawdę nie jest czynnikiem, który określa ten rower). Z drugiej strony ramy Synonym TR są zbudowane nieco inaczej. Materiał ramy został tak dobrany, aby wytrzymać na bardziej wymagających odcinkach zjazdowych.


ZAWIESZENIE

Rowery dostępne są w dwóch konfiguracjach - 100/100mm i 120/120mm skoku. Obie wersje korzystają z customowo zestrojonego dampera, który opracowaliśmy wspólnie z Fox'em. Tłumienie dobrane jest w takim sposób, żeby ograniczyć bujanie w trakcie pedałowania, nawet przy otwartej pozycji. Mimo wszystko uważamy, że zdalna blokada na kierownicy jest częścią DNA tej koncepcji. Niektórzy uważają to za zbędny element. Wystarczy, że spytasz profesjonalnego ridera XC, a on potwierdzi naszą wersję.


SYNONYM RC

Linia RC została zaprojektowana z myślą o wyścigach i maratonach XC. Rowery są wyposażone w płaską kierownicę, lekkie opony i 100mm skoku z przodu i z tyłu. Mimo, że na papierze nie wygląda to na dużo, przekonujemy Cię do samodzielnego sprawdzenia go na zjazdach. Radykalna geometria, niespotykana dotąd w tego typu rowerach, rekompensuje krótki skok. W rzeczywistości wielu ludzi w naszym zespole używa RC do codziennej jazdy na trailsach. Oczywiście w dalszym ciągu głównym założeniem tego modelu jest wygrywanie zawodów XC!


SYNONYM TR

Synonym TR wyposażony jest w wyższą kierownicę, mocne opony i skok 120mm. Radykalna geometria w połączeniu ze sztywnym widelecem Fox 34 zapewni stabilność na najtrudniejszych trasach. Ogólnie rzecz biorąc, TR przypomina trochę "normalny" , nowoczesny rower ścieżkowy, ale ma pewną przewagę - jest superlekki, responsywny i bardzo szybki na płaskim oraz zjazdach. Jedną z rzeczy, które uwielbiamy w Synonym TR jest fakt, że na nasze ulubione odcinki zjazdowe, podjeżdżamy dużo szybciej niż na klasycznych rowerach trail/enduro. Mniej skoku, ale więcej zabawy!








CO ZNAJDZIEMY W ZESTAWIE?

Zarówno Synonym RC jak i TR występuje w dwóch wersjach specyfikacyjnych. Najwyższe modele TR1 i RC1 są wyposażone w zawieszenie Fox Factory i układ napędowy Eagle X01, w tym karbonowe korby. RC1 posiada również lekką, 100mm, karbonową sztycę teleskopową KS, a TR1 droppera Fox Transfer. Oba toczą się na naszych własnych, lekkich zestawach kół Enigma tubeless ready - waga kompletu to zaledwie 1530g!). Są niesamowicie wytrzymałe, nie zniszczyliśmy jeszcze żadnej obręczy! Modele RC2 i TR2 wykorzystują zawieszenie Fox Performance, napęd SRAM GX Eagle, sztyce X-Fusion Manic i koła zaplecione na obręczach WTB ST Light i25 z piastami straight pull NS Bikes.








Na koniec zapraszamy do krótkiego filmu, w którym Michał Topór mówi kilka słów od siebie o rowerze, na którym będzie się ścigał w tym roku.









Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel